دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه بزرگ و با سابقه کشور، از لحاظ مکان و وسعت جغرافیایی در موقعیت ممتازی در مشهد قرار گرفته است. وسعت این دانشگاه به گونه ای است که اسم آن را پردیس دانشگاه فردوسی گذاشته اند و به عنوان یک شهر علمی که سالانه دانش آموختگان بسیاری در رشته های مختلف در گروههای علوم مهندسی، علوم انساانی و علوم پایه دارد، دارای خیابان های اصلی و فرعی با اسامی گوناگون است. دو بلوار بزرگ و متقاطع در ضلع غربی این دانشگاه به نام بلوار علوم و بلوار پژوهش شناخته می شوند. این دو بلوار را خیابانی نیز قطع می کند به نام خیابان فناوری. در انتهای خیابان فناوری، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد.
بر اساس مصوبه یکصد و چهارمین نشست شورای گسترش آموزش عالی در مورخ پنجم اسفند 1353 هجری خورشیدی و با هدف ایجاد یک قطب مهندسی قوی و مناسب در شرق ایران بزرگ و ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای پرورش استعدادهای فنی جوانان، تأمین نیروی انسانی متخصص، اجرای طرح های صنعتی و استقلال علمی و صنعتی کشور، دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد تأسیس گردید.
دانشکده مهندسی در مهر 1354 با پذیرش 30 دانشجو در رشته مهندسی برق و 30 دانشجو در رشته مهندسی مکانیک فعالیت خود را آغاز کرد، ولی به دلیل عدم تامین کادر آموزشی، رشته مهندسی برق تعطیل شد و دانشجویان این رشته به سایر دانشگاهها منتقل شدند. بعدها پس از تأمین کادر آموزشی، از سال 1358 بار دیگر فعالیت این رشته مهندسی در گرایش الکترونیک آغاز شد. به دنبال انقلاب فرهنگی در سال 1359 و با ادغام دانشکده مهندسی و دانشگاه کار و پیشه شاخه مشهد، تعداد اعضای هیأت علمی و دانشجویان آن افزایش چشمگیری یافت. پیش از این تاریخ، دانشگاه کار و پیشه، در سه رشته الکترونیک، الکتروتکنیک و راه و ساختمان فعالیت آموزشی داشت. در سال 1367 گروه کامپیوتر دانشکده علوم نیز به دانشکده مهندسی پیوست. در حال حاضر این دانشکده از جمله دانشکده های معتبر و قوی فنی و مهندسی در سطح کشور است و با داشتن امکانات و تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی قابل ملاحظه،قطب قوی مهندسی در شرق کشور به حساب می آید.
دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1354 تا به امروز پرچمدار حرکت های علمی، آموزشی و پژوهشی در علوم و فنون مهندسی در شرق ایران بزرگ بوده است و به همت استادان، دانش پژوهان، دانشجویان و کارکنان خود، حرکت برای قرار گرفتن در صدر دانشگاههای برتر جهان اسلام را آغاز کرده است که به یاری خداوند قابل دسترسی است.
اکنون که قریب به 40 سال از پایه گذاری دانشکده مهندسی در دانشگاه عظیم فردوسی مشهد می گذرد، فضای دانشکده بالغ بر حدود 48000 متر مربع شامل فضاهای آموزشی، اداری، خدماتی، کارگاهی و سالن همایش ها است که فضای مناسبی برای هفت رشته فعال مهندسی در آن است [جدول شماره1-1].


رشته های تحصیلی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد
سال تأسیس    عنوان رشته    مقاطع تحصیلی فعال در هر رشته
1354    مهندسی برق    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1354    مهندسی مکانیک    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1358    مهندسی عمران    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1367    مهندسی کامپیوتر    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1370    مهندسی شیمی    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1372    مهندسی متالورژی و مواد    کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری
1385    مهندسی صنایع    کارشناسی، کارشناسی ارشد


کادر علمی دانشکده که اعضای هیات علمی گروه های هفت گانه می باشند با حضور 129 نفر از استادان، در کنار کارشناسان آموزشی و کارشناسان آزمایشگاهی، عامل برتری دانشکده مهندسی در بین دانشگاههای ایران به شمار می آیند [جدول شماره 2-1]. این کادر علمی با بهره گیری از دانش و تجربه خود وظیفه تربیت حدود 3500 دانشجو را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر عهده دارد[جدول شماره 3-1]. همچنان که تا بهمن 1386 حدود 8000 نفر در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد دانش آموخته شده اند [جدول شماره 4-1]
تعداد اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی به تفکیک گروه های هفت گانه
گروه آموزشی    استاد    دانشیار    استادیار    مربی    جمع
مهندسی برق                    
مهندسی مکانیک                    
مهندسی عمران                    
مهندسی کامپیوتر                    
مهندسی شیمی                    
مهندسی متالورژی و مواد                    
مهندسی صنایع                    
جمع کل                    
[جدول شماره 2-1]

آمار دانشجویان دانشکده مهندسی به تفکیک گروه های آموزشی
گروه آموزشی    کارشناسی    کارشناسی ارشد    دکتری
مهندسی برق            
مهندسی مکانیک            
مهندسی عمران            
مهندسی کامپیوتر            
مهندسی شیمی            
مهندسی متالورژی و مواد            
مهندسی صنایع            
جمع کل            
[جدول شماره 3-1]
آمار دانش آموختگان دانشکده مهندسی به تفکیک گروه های آموزشی
گروه آموزشی    کاردانی    کارشناسی    کارشناسی ارشد    دکتری
مهندسی برق                
مهندسی مکانیک                
مهندسی عمران                
مهندسی کامپیوتر                
مهندسی شیمی                
مهندسی متالورژی و مواد                
مهندسی صنایع                
جمع کل                
[جدول شماره 4-1]

دانشجویان تحصیلات تکمیلی21 درصد کل دانشجویان دانشکده مهندسی را تشکیل می دهند، همچنین 28 درصد کل دانشجویان را بانوان تشکیل می دهند [جدول شماره 5-1].
نسبت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی و جنسیت
نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان     
نسبت دانشجویان کارشناسی به کل دانشجویان    
نسبت دانشجویان دختر به کل دانشجویان    
نسبت دانشجویان پسر به کل دانشجویان    
[جدول شماره 5-1]
فعالیت های پژوهشی در گروه های فعال آموزشی در دانشکده مهندسی دارای اولویت خاصی است. بر این اساس 7 مرکز پژوهشی مستقل با هدف تولید علم و دانش و بسترسازی برای ارتباط پویای دانشگاه و حوزه متعامل خارج آن در دانشکده مهندسی تأسیس شده اند. این مراکز عبارتند از:
1)    مرکز پژوهشی بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست
2)    مرکز پژوهشی مخابرات و کامپیوتر
3)    مرکز پژوهشی منابع آب و محیط زیست
4)    مرکز پژوهشی ساخت، تولید و مهندسی خودرو
5)    مرکز پژوهشی غشا و فرایندهای غشایی
6)    مرکز پژوهشی مطالعات فنی و اقتصادی ایمنی جاده ای
7)    مرکز پژوهشی طراحی سیستم های الکترونیکی
8)    در ساختار اداری دانشکده، 3 معاونت آموزشی و فرهنگی، پژوهشی و اداری و مالی در کنار ریاست، وظیفه مدیریت بر دانشکده را بر عهده دارند.
ریاست دانشکده مهندسی پل ارتباط این دانشکده با سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و هماهنگ کننده برنامه های کلان و چشم اندازهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فردوسی مشهد برای اجرا در دانشکده مهندسی است. همچنان که وظیفه تعیین چشم انداز، راهبردها و خط مشی های آموزشی و پژوهشی و همچنین تعیین سیاست های مبتنی بر اجرای آن ها را بر عهده دارد. دانشکده اهداف آموزشی و پژوهشی متنوعی را در مقاطع میان مدت و بلندمدت طراحی کرده است که در حال اجرا می باشند. در این فرایند نقش معاونت های ستادی بسیار کارگشا است. معاونت آموزشی و فرهنگی بازوی مدیریت دانشکده در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی است که در این راستا وظایفی از جمله پیگیری امور مربوط به ترفیع، مأموریت، استخدام، انتقال و بورسیه اعضای هیات علمی موجود و جدید، پیگیری تأسیس رشته ها و گرایش های جدید در کلیه مقاطع تحصیلی، برنامه ریزی و اجرای ثبت نام دانشجویان و امور مربوط، نظیر انتخاب واحد، حذف و اضافه و غیره، برنامه ریزی و تجهیز کلاس های درسی و انجام امور مربوط به برگزاری آزمون های مختلف نظیر آزمون دکتری را بر عهده دارد.
معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی علاوه بر خدمات پژوهشی که در اختیار اعضای هیات علمی دانشکده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار می دهد، با تأسیس مرکز ارتباط با صنعت در صدد تحقق اهداف راهبردی دانشکده در ایجاد ارتباط پویا و کارا با صنعت است. این مرکز همچنین مدیریت ارتباط دانشجویی با مراکز صنعتی در قالب کارآموزی و مانند این ها را بر عهده دارد.
حوزه معاونت اداری و مالی با مجموعه ای از مدیران و کارکنان شایسته در بخش های مختلف حوزه های اداری- مالی، خدمات و پشتیبانی، ضمن تلاش برای ایجاد محیط استاندارد برای فعالیت دانش پژوهان، زمینه برقراری نظام و آیین نامه های اداری و مالی را فراهم می سازد.
این حوزه با دریافت نیازمندی های گروه های آموزشی و واحدهای تابعه، برنامه ریزی برای تهیه آنان را انجام می دهد. همچنین اجرای برنامه های رفاهی برای استادان و کارکنان، حفظ،نگهداری و توسعه فضای فیزیکی دانشکده، و انجام امور پرسنلی نیز از وظایف معاونت اداری و مالی دانشکده مهندسی می باشد. ایجاد فضای شاد و بانشاط در کنار خدمات آموزشی و پژوهشی از دغدغه های دانشکده مهندسی برای فراهم آوردن فضای پویای علمی برای دانشجویان و استادان می باشد. در این راستا دانشجویان دانشکده مهندسی در گروه های مختلف آموزشی دارای انجمن های علمی مستقل هستند که برنامه های گوناگون علمی و آموزشی را از طریق آنان دنبال می کنند. همچنان که دیگر تشکل ها، پیگیر مسایل صنفی و فوق برنامه دانشجویان هستند.
چشم انداز
دانشکده مهندسی در چشم انداز برنامه های تدوین شده رویکرد پژوهش محور را با هدف ایجاد نهضت علمی و جهش علمی پیگیری می کند. راهکار مهم این هدف افزایش فعالیت های پژوهشی اعضای هیأت علمی از طریق کاهش فعالیت های آموزشی ایشان است.
در چشم انداز دانشکده مهندسی سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از 21 درصد کنونی به 30 درصد افزایش خواهد یافت.
تأسیس مراکز پژوهشی از دیگر برنامه های راهبردی دانشکده مهندسی است و هم اکنون دو گروه مهندسی برق و مهندسی متالورژی و مواد برنامه ریزی برای تأسیس این مراکز را دنبال می کنند.
ایجاد پویایی بیشتر در روابط دانشگاه با صنعت و غنی کردن این رابطه، از طریق راهکارهایی مانند افزایش فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی، تقویت مراکز R&D و حمایت از مرکز رشد و فناوری دانشکده مهندسی، قابل دسترسی است. دفتر ارتباط با صنعت دانشکده، مسؤول پیگیری این مهم است.
تأسیس قطب های علمی نیز به عنوان راهکار افزایش شاخصه های پژوهشی مد نظر هیات رئیسه دانشکده و گروه های آموزشی هفت گانه قرار دارد.
در تبیین رابطه پویا با اجتماع، دانشکده مهندسی برنامه ریزی برای تدوین برنامه های تغییر نگاه جامعه به نخبگان و دانشگاهیان را در دستور کار دارد.

آمار بازدید

Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
۲۸۱
۳۳۸
۲۸۱
۱۸۴۹
۶۶۵۶
۱۰۶۹۱
۱۸۵۶۴۲