در برنامه ارتقای فرهنگی-دانشجویی دانشکده مهندسی، فعالیت ها در سه محور موضوع، مخاطب و مجریان توسعه پیدا خواهد کرد. به توصیه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نبایدگفت دخترمن،پسر من، جناح من، قبیله من. مخاطب فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تمام صددرصد اعضای خانواده بزرگ دانشکده مهندسی با گرایش ها، توانمندی ها و علایق مختلف است، چه آنها که بقول شهید بهشتی هم خون می‌دهند و هم خون دل می‌خورند و همواره پای انقلاب ایستاده اند و چه آنهایی که تنها برای بزنگاه ها مانند همدلی معیشت، مقابله با سیل و زلزله و کرونا همراه می‌شوند. از سوی دیگر اگرچه اسلام دینی فراگیر برای تمام شئون بشریت است و توجه به فعالیت های فرهنگی همواره مورد تایید امامین انقلاب بوده است و حتی در قوانین بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول راهبردی علم وفناوری کشور و نیز آیین نامه های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد این نگاه جامع مورد تاکید بوده است اما در عمل محقق نشده است. ارتقای فرهنگی نیازمند تحول جدی در دو محور همراهی و حمایت جدی اساتید، دانشجویان و مسئولین دانشکده و نیز توسعه مفهومی و اصلاح ساختاری است. راهبردهای و برنامه‌ها برای نیل به این اهداف در ادامه بیان می شود

الف) توسعه و ارتقاي کمي و کيفي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي

  • افزايش مشارکت همه اعضای دانشکده شامل مدیران، استادان، کارمندان و دانشجویان در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت­هاي فرهنگي و اجتماعي
  • تنوع بخشي و فراگير نمودن برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي
  • بهره‌گيري از قابليت­هاي فناوري­هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطات
  • ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی
  • تشویق و تکریم اعضای اثربخش دانشکده، برگزاری هفته فرهنگی- اجتماعی در دانشکده، معرفی و تقدیر از دانشجویان، استادان و کارمندان شاخص فرهنگی و اجتماعی
  • پايش و سنجش اثربخشي فعاليت‌ها

ب) ترويج و تعميق ارزش‌هاي ديني، اخلاقي و انقلابي

  • ایجاد میزهای فرهنگی برای بهره­مندی از متخصصان مختلف در دانشکده‌های دیگر و نخبگان حوزوی
  • نوانديشي، نوآوري و تنوع بخشي به فعاليت‌هاي فرهنگی و بسط فضاي معنوي، اخلاقي و ديني
  • تبيين، ترويج و نهادينه کردن فرهنگ و معارف قرآني و ارزش‌ها و آرمان­های انقلاب اسلامي
  • ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

ج) بسط فضاي اعتماد، اميد، نشاط و پويايي

  • زمينه‌‌سازي براي رشد سياسي و اجتماعي دانشجويان
  • ارتقاي سطح مشارکت فعالان دانشجويي در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و هنري
  • تقويت روحيه خودباوري و مسئوليت­پذيري اجتماعي و عزت ملی
  • ترویج و تعميق عقلانيت، آزادانديشي، گفت‌وگو، مدارا، انتقاد سازنده و مطالبه­گری
  • هم‌افزایی اجتماعی با ترویج گفت‌وگو، مدارا و افزایش مشارکت در امر به‌معروف و نهی از منکر

د) زمینه سازی و تفویت مشارکت دانشجویان در فعالیت­های فرهنگي و اجتماعي

  • حضور دانشجویان در شورای فرهنگی دانشکده و کارگروه­های آن در کنار استادان
  • ایجاد هیأت اندیشه­ورز و مشارکت دانشجویان و استادان در برنامه­ریزی‌های مختلف دانشکده درکنار مدیران
  • توجه به مسائل جاری دانشجویان اعم از آموزشی، پژوهشی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی با نگاه فرهنگی و اجتماعی
  • حمایت و پشتیبانی از فعالیت­های صنفی، علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان

ه) زمینه ­سازی و تقویت مشارکت استادان در فعالیت­ های فرهنگي و دانشجویی

  • اصلاح آیین­نامه­های ارزیابی استادان برای کاهش الزامات آموزشی و پژوهشی ایشان و ایجاد فراغت برای فعالیت های داوطلبانه فرهنگی- دانشجویی
  • امکان جایگزینی فعالیت­های فرهنگی- دانشجویی با فعالیت­های آموزشی و پژوهشی در ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی
  • توسعه فعالیت­های فرهنگی با نگاه جامع و فراگیر در آیین­نامه ارتقای اعضای هیات علمی، در دو حوزه تاثیرپذیری و تاثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی
  • تعریف دقیق مصادیق و معیارهای ارزیابی هیات علمی شاخص فرهنگی در آیین­نامه ارتقا، از جمله شهرت یافتن به عنوان چهره مطرح فرهنگی، ایفای نقش موثر در کارهای فرهنگی تربیتی و اتصاف به ملکات اخلاقی

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی