دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در مهر 1354 با پذيرش 30 دانشجو در رشته مهندسی برق و 30 دانشجو در رشته مهندسی مکانيک فعاليت خود را آغاز کرد ولی به دليل تأمين نشدن کادر آموزشی، رشته مهندسی برق تعطيل شد و دانشجويان اين رشته به ديگر دانشگاهها منتقل شدند و پس از تأمين کادر آموزشی از سال 1358 بار ديگر فعاليت رشته مهندسی برق در رشته الکترونيک آغاز شد. به دنبال انقلاب فرهنگی در سال 1359 و با ادغام دانشکده مهندسی و دانشگاه کار و پيشه شاخه مشهد، تعداد اعضای هيئت‌علمی و دانشجويان آن به يکباره افزايش چشمگيری يافت. پيش از اين تاريخ، دانشکده مهندسی دانشگاه کار و پيشه، در سه رشته الکترونيک، الکتروتکنيک و راه و ساختمان فعاليت آموزشی داشت.

در سال 1368 گروه رايانه دانشکده علوم نيز به دانشکده مهندسی پيوست و در حال حاضر اين دانشکده از جمله دانشکدههای معتبر مهندسی در سطح کشور است و با داشتن امکانات و تجهيزات کارگاهی، آزمايشگاهی و تحقيقاتی قابل‌ملاحظه، قطب قوی مهندسی در شرق کشور به حساب میآيد.

اینک پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از آغاز فعالیت دانشکده مهندسی، این دانشکده با زیربنایی حدود 48000 مترمربع فضای آموزشی، اداری، خدماتی، کارگاهی و سالن اجتماعات با بهره‌گیری از نزدیک به 190 عضو هیئت‌علمی مجرب (در مراتب علمی استاد، دانشیار و استادیار) به همراه کارمندان فهیم و دلسوز، به آموزش نزدیک به 6000 دانشجو (در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در هفت گروه آموزشی و حدود 70  گرایش ميپردازد. 

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی