بسمه تعالی

معرفی تیم داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

  دانشکده مهندسی در معرفی گروههای توانمند خود در رفع مشکلات جامعه و صنعت وظیفه خود می داند که به معرفی ایشان بپردازد. تیم داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد از دانشکده مهندسی و ریاضی با بهره‌گیری از تجربیات علمی خود گام های بزرگی در راستای ارتقای صنعت کشور بردشته اند. هسته اصلی این تیم متشکل از اساتید توانمند و خبره با تجربیات گسترده است که به ارائه راهکارهای مبتنی بر داده در حوزه‌های متنوعی از فناوری، می‌پردازد.

 اعضای تیم همواره اطلاعات خود را با اتکا به بروزترین تکنولوژی کشورهای پیشرفته در صنعت تکنولوژی اطلاعات پیش می‌برند و دارای مدارک معتبر متعددی در زمینه های مرتبط با داده پردازی هستند. این گروه به عنوان مرکزی برای تحقیقات پیشرفته و توسعه روش ‌های نوین در زمینه داده‌ ها شناخته می شود. در ادامه ابتدا به معرفی اساتید گروه داده پردازی می‌پردازیم و سپس به برخی از محصولات و کارهای فناورانه آنها را اشاره می کنیم.

گروه تخصصی داده پردازی دارای آزمایشگاه های فناوری وب، شناسایی الگو، علوم شناختی، تجهیزات پزشکی، بهینه‌سازی و علم داده و ادراک ربات می باشد. همچنین بزودی مرکز داده پردازی دانشکده مهندسی راه اندازی می شود.

 

اعضای تیم داده پرداز:

آقای دکتر محسن کاهانی آزمایشگاه فناوری وب

 

هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی از سال 1375

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

وب معنایی، پردازش زبان طبیعی، داده کاوی، فرآیند کاوی و روانشناسی محاسباتی

 

حوزه های فناوری:

امنیت شبکه و وب، داده کاوی، فرآیند کاوی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، پردازش زبان طبیعی، اینترنت اشیا و مدیریت فناوری اطلاعات

 

آقای دکتر هادی صدوقی یزدی آزمایشگاه شناسایی الگو

 

هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی از سال 1383

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

سیستم های هوشمند، شناسایی الگو، پردازش سیگنال و یادگیری ماشین است.

 

حوزه های فناوری:

آینه هوشمند تعاملی، دیوار تعاملی هوشمند، تشخیص دود و آتش، پارکینگ هوشمند، میکروسکوپ هوشمند، مربی هوشمند، سامانه کنترل روشنایی معابر (ساعت نجومی) و کیت تشخیص سرطان

 

آقای دکتر جواد صفائی - آزمایشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی

 

هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی از سال 1393

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

طراحی و توسعه نسل جدید تجهیزات ابزار دقیق پزشکی  ( fNIRS, cerebral oxy-meter, …) ، توسعه و بهینه سازی سیستم­های رابط مغز و ماشین  (BCI or BMI)، سیستم­های توانبخشی و مواد هوشمند در کاربردهای زیست پزشکی

 

حوزه های فناوری:

طراحی و توسعه انواع تجهیزات پزشکی(EEG, ECG, EMG, Neuro-feedback, Biofeedback, …)، طراحی و توسعه انواع ربات­ها و تجهیزات توانبخشی  (CPM, water therapy, smart orthosis, TENS, tDCS, …)، دستگاه­های پزشکی مراقبت در منزل و تدوین استانداردهای پزشکی 

 

آقای دکتر حمیدرضا کوشا

 

هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی از سال 1391

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

تحلیل داده در بازاریابی، بهینه سازی سازمانی، تحلیل اقتصادی داده محور

 

حوزه های فناوری:

طراحی و بهبود هوشمند فرایندهای سازمان، مدیریت ارتباط با مشتری داده‌محور و هوشمند

 

آقای دکتر علیرضا شادمان

 

هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی از سال 1393

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

کنترل فرآیند آماری، پایش پروفایل، یادگیری آماری و طراحی آزمایش

 

حوزه های فناوری:

: تحلیل ریسک، یادگیری آماری و کنترل فرآیند آماری تخصص دارند. اهم سوابق پژوهش و فناوری ایشان، در حوزه های کنترل فرآیند آماری و به صورت خاص کاربرد تکنیک های یادگیری آماری در کنترل فرآیند، همچنین کاربرد تکنیک های یادگیری آماری در حوزه های مختلف دیگر مانند پیش بینی غلظت آلاینده ها، پیش بینی بار الکتریکی، تشخیص ناهنجاری در مصرف آب و همچنین برق و پیش بینی ریزش مشتریان

 

آقای دکتر احد هراتی - ادراک ربات

 

هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی از سال 1387

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

ناوبری دیداری (Vision-based Navigation)، یادگیری مبتنی بر پیش‌نمونه (Prototype-based Learning)، تطبیق دامنه بدون نظارت (Unsupervised Domain Adaptation)، یادگیری عمیق (Deep Learning) و فرایادگیری (Meta Learning)، یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) و مدل‌های گرافی احتمالاتی (PGM)

 

حوزه های فناوری:

ناوبری خودمختار ریزپرنده‌ها (Drone Autonomous Navigation)، بینایی سه بعدی (3D Vision) و مکان‌یابی و تهیه نقشه همزمان (SLAM)، پیمایش‌سنجی دیداری (Visual Odometry) و دوری از موانع (Obstacle Avoidance)، بینایی رویدادی (Event-based Vision)، بازشناسی اشیاء  (Object Recognition) و مهندسی خط فرمان مدل‌های زبانی

 

آقای دکتر محمود امین طوسی

 

هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه حکیم سبزواری از سال1380 و عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه فردوسی از سال 1400

 

زمینه های تخصصی پژوهشی:

پردازش تصویر و بینائی ماشین، یادگیری عمیق، بهینه‌سازی ترکیبیاتی، زمان‌بندی و مسائل مکان‌یابی، داده‌کاوی و یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی گراف

 

حوزه های فناوری:

لاتک و بینایی ماشین

 

 

محصولات تیم داده پرداز:

سامانه خلاصه ساز ایجاز

 

پروژه سامانه خلاصه ساز تک سندی و چندسندی ایجاز، به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران و توسط آزمایشگاه فناوری وب دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. در این پروژه بزرگ، مجموعه ای از ابزارهای مورد نیاز برای تولید سامانه های خلاصه ساز تولید گردید. همچنین نسخه تحت وب خلاصه ساز تک سند و چند سندی نیز تولید گردید که در صفحه اصلی سایت قابل مشاهده می باشد. این سامانه قابلیت تولید خلاصه برای متون تک سندی و چند سندی فارسی و انگلیسی را دارد. برای تولید این سامانه از معیارهای گوناگونی استفاده شده است.

همچنین برای اولین بار در کشور، پیکره بزرگ خلاصه سازی فارسی برای ارزیابی سیستم های خلاصه ساز با استفاده از استانداردهای لازم و با صرف بیش از 2000 نفر-ساعت زمان تولید گردید. پیکره «پاسخ» (پیکره استاندارد سامانه های خلاصه ساز) در دو مدل تک سندی و چند سندی ارائه گردیده است.

 

فردوس نت

 

فردوس‌نت شامل يک مجموعه لغت فارسی است که هر لغت در يک گروه هم‌خانواده که به يک مفهوم اشاره دارند، قرار می‌گيرد. همچنين روابط سلسله‌مراتبی و معنايی مختلف بين اين گروه‌های مفاهيم تشکيل می‌شود. شبکه واژگان ابتدا برای زبان انگليسی توسط دانشگاه پرینستون طراحی و منتشر شده است.

ایده اصلی این پروژه بر این محور استوار است که مفاهیم و موجودات پیرامون ما دربین زبان‌های مختلف یکسان می‌باشند. بنابراین درصورتی که ما بتوانیم برای هر کلمه انگلیسی، ترجمه مناسب آن در زبان فارسی برای گروه مفاهیم بکار رفته در آنرا پیدا کنیم، ضمن اینکه می‌توانیم گروه‌های مفاهیم فارسی را تا حد زیادی بصورت خودکار تولید کنیم، می‌توانیم از روابطی که بین این گروه‌های مفاهیم در زبان انگلیسی تعریف شده است، نیز استفاده نماییم. چرا که این روابط در زبان فارسی هم برقرار می‌باشند و درحقیقت مفاهیم و موجودیتها و روابط بین آنها مستقل از زبان هستند.

 

پیکره قرآنی فرقان

 

تبيين اعجاز زباني قرآن كريم، در دستيابي به لايه‌هاي نامشهود زباني اين متن الهي می‌باشد. بدین ترتیب پس از فراهم شدن بستر مناسب جهت متن کاوی روی قرآن کریم می‌توان با طراحی و بهره گیری از ابزارهای متن کاوی به اکتشاف کلامی و معنایی متن قرآن کریم پرداخت. دانش هوشمند متن كاوي (text mining) به عنوان جديد ترين وجه همكاري بين دانش‌هاي فناوري اطلاعات، زبان‌شناسي و ادبيات در كاوش رايانه اي متون بشري قصد حصول اين امر را دارد و چنين كاوشي مستلزم ايجاد پيكره‌هاي متني برچسب گذاري شده از آن متون است كه به شكل محتوايي الكترونيكي حاوي اطلاعات صرفي و نحوي متون مورد نظرند.

طراحی و پیاده‌سازی پیکره متنی قرآن کریم در قالب RDF و به شکل محتوای الکترونیکی در برگیرنده هرگونه اطلاعات مفید و سودمند برای انجام عملیات متن کاوی، از اهداف این پروژه است. پیکره های قرآنی موجود جمع آوری شده و به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و یک قالب ثابت برای سوره، صفحات حروف الفبایی و آیات قرآن کریم در نظر گرفته شده است و با گردآوری پیکره های مناسب و موجود، محتوای این RDF ها را تکمیل و داده‌ها برروی وب منتشر شدند.

 

موتور جستجوی چیستا

 

چیستا یک موتور جستجوی مبتنی بر داده های پیوندی می باشد. این پروژه توسط آزمایشگاه فناوری وب در دانشگاه فردوسی مشهد پیاده سازی و به اجرا در آمده است. وظیفه این موتور جستجو جمع آوری داده های معنایی ازمحیط وب (به خصوص ابر LOD) ، شاخص گذاری آنها در یک مخزن RDFودر نهایت ارائه امکانات مختلف جهت جستجوی روی داده ها است. چیستا هم توسط کاربران انسانی (توسط واسط کاربری مبتنی بر وب) و هم توسط نرم افزار ها(توسط سرویسهای وب) می تواند مورد استفاده قرار گیرد. پروژه چیستا توسط سازمان ملی فناوری اطلاعات ایران مورد حمایت مالی قرار گرفته است و به عنوان زیرساختی برای محققان در زمینه وب معنایی به شمار می آید.

 

FUM-LD

 

هدف این پروژه، پياده سازي يك چارچوب براي انتشار اطلاعات دانشگاه فردوسی مشهد بصورت داده هاي پيوندي فارسي است. اطلاعات انتخاب شده برای انتشار عبارتند از: دانشكده ها، گروه های آموزشي، اساتید، مقالات و دروس دانشگاه فردوسی مشهد. بطور خلاصه، فرآيند انتشار چارچوب پيشنهادي شامل استخراج اطلاعات مورد نياز از پايگاه داده هدف، انتشار مجموعه داده به فرمت RDF و HTML، انتشار اطلاعات VoiD جهت توصيف مجموعه داده و ایجاد پيوندهاي لازم براي ارتباط اين مجموعه داده با ابر داده هاي پيوندي LOD می باشد.

پروژه حاضر به تحقیق و توسعه در زمینه وب معنایی و داده‌های پیوندی اختصاص یافته و با موفقیت اجرا گردیده است.

 

آینه هوشمند تعاملی

 

قابلیت های آیینه هوشمند تعاملی به شرح زیر است:

·         نمایش محتوی متنی در آیینه

·         نمایش شرایط محیطی (دما)

·         فراهم آوردن بستر IOT

·         امکان تعامل لمسی با آینه

دانش فنی آیینه هوشمند تعاملی :

·         توسعه سخت افزار

·         پردازش تصویر (دوربین)

·         پردازش صوت در آینه

محل اجرای این آیینه در هتل، حرم مطهر رضوی  می باشد.

 

 

 

دیوار هوشمند تعاملی

قابلیت های این محصول به شرح زیر است:

·         بازی و سرگرمی

·         آموزش

·         تبلیغات تعاملی

دانش فنی آن بر پایه موارد زیر می باشد:

·         پردازش تصاویر سه بعدی

·          پردازش اشیا و شناسایی رنگ

·         تخمین اسکلتون

·          تخمین موقعیت مکانی افراد و توپ

محل اجرای این محصول در شهرداری مشهد، نمایشگاه ها و دانشگاه فردوسی است.

 

تشخیص دود و آتش

تشخیص آتش با دوربین و اعلان محلی

 

پارکینگ هوشمند

این محصول به تشخیص اطلاعات خودرو توسط دوربین و ثبت در سامانه می پردازد. قابلیت های آن:

·         تشخیص خودرو (نوع و رنگ)

·         تشخیص پلاک

·         مقاوم نسبت به تغییرات شرایط نوری

·         تشخیص جهت حرکت خودرو

·         تشخیص نواقص بدنه خودرو

·         شناسایی رفتارهای غیرنرمال

·          ارتباط هوشمند با رمپ

دانش فنی آن نیز بر پایه:

·         پردازش تصویر

·          رفع نویز

·         تهیه دیتاست پلاک و خودرو

همچنین محل اجرای این محصول مجموعه باران می باشد.

 

اختلال مانیتورینگ

قابلیت‌ها ی این محصول به شرح زیر است:

·         تشخیص جابجایی زاویه دید دوربین

·         تشخیص مسدود کردن دید دوربین (اسپری رنگ، پوشاندن)

·         تشخیص تابش نور شدید

دانش فنی آن نیز بر پایه:

·         پردازش تصویر

·         Change detection است.

 

دی‌وی‌دی پارسی‌لاتک

لاتک یک سیستم حروف‌چینی بسیار قوی است که توسط پروفسور دانلد کنوث پایه‌گذاری شده است. تا سال ۱۳۸۷ هیچ‌یک از توزیع‌های رسمی تِک از فارسی پشتیبانی نمی‌کردند. از سال ۱۳۸۷  امکانات حروف‌چینی دوجهته و فارسی در لاتک توسط بسته‌ زی‌پرشین فراهم  شده است و کاربران فارسی‌زبان می‌توانند همان‌گونه که اسناد انگلیسی خود را در لاتک می‌نویسند، به راحتی اسناد پارسی خود را هم حروف‌چینی نمایند. گروه پارسی‌لاتک از سال  ۱۳۸۷ با هدف گسترش و ترویج استفاده از لاتک در بین فارسی‌زبانان راه‌اندازی شده و تاکنون فعالیت‌‌های بسیاری داشته است. یکی از این فعالیت‌ها، آماده‌سازی دی‌وی‌دی‌های مناسب برای کاربران فارسی‌زبان بوده است که بتوانند با استفاده از آن‌ها حروف‌چینی اسناد لاتین و فارسی خود را در لاتک به راحتی انجام دهند.

 

شناسایی درخت در معابر شهری

داشتن آمار از تعداد درختان شهری و پایش آنها در حوزه مدیریت فضای سبز شهرداری‌ها هست. در این برنامه با روش یادگیری عمیق درختان معابر شهری شناسایی می‌شوند. با استفاده از تصویربرداری منظم دوره‌ای از معابر شهری و یک چنین سیستمی، شهرداری می‌تواند وضعیت درختان معابر شهری را رصد نماید. برنامه نوشته شده  بر روی تصاویری که توسط شهرداری یزد در بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق آماده شده بود، مقام برتر را کسب کرده است:  https://github.com/mamintoosi/tree-detection

 

 

سیستم طیف سنجی مادون قرمز نزدیک (fNIRS)

سیستم طیف سنجی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) دستگاهی برای ثبت و مونیتورینگ فعالیت همودینامیک بافت مغز و عضله است.

ویژگی­های بهبود یافته برای کلینیک و تحقیقات:

·         اندازه گیری پیوسته و غیر تهاجمی اکسیژن رسانی بافت با استفاده از نور

·         مانیتورینگ تغییرات غلظت هموگلوبین  اکسیژنه و دی اکسیژنه بر اساس MBLL

·         کاربری آسان: پروب­ها را وصل کنید، کالیبراسیون خودکار انجام می­شود، و شروع ثبت

کاربرد های این محصول:

·         نظارت بر اکسیژن رسانی مغز

·         مانیتورینگ بیمار در اورژانس، ICU، CCU، NICU و غیره

·         نظارت بر اکسیژن رسانی و عملکرد عضلات

·         مطالعه فعالیت همودینامیک مغز

·         مطالعه اکسیژن رسانی بافت عضلانی در پزشکی ورزشی، توانبخشی و غیره

·         تحقیقات علوم شناختی

استفاده در رابط­های مغز-کامپیوتر و بازخورد عصب

 

دستگاه ثبت همزمان سیگنال EEG-fNIRS

مونیتورینگ و ثبت همزمان فعالیت الکتروفیزیولوژیک و همودینامیک مغز با قابلیت تشخیص حرکت است.

 دستگاه حاضر قابلیت ثبت سیگنال از 16+2 کانال الکتروانسفالوگرام (EEG) با نرخ نمونه‌برداری تا 2048 را دارد. همچنین با قرارگیری  8 فرستنده و 32گیرنده نوری بر روی سر برای ثبت سیگنال fNIRS تا 256کانال با دقت و حساسیت بالا مناسب است.

این دستگاه دارای قابلیت کالیبراسیون نور است که می‌تواند سطح نور ارسالی توسط فرستنده را در محدوده قابل‌ اندازه‌گیری گیرنده تنظیم کند. با طراحی کپ و پچ‌های نگهدارنده الکترود و اپتد‌های فرستنده و گیرنده، قابلیت ثبت از نوزادان نارس با دقت بالا نیز امکان‌‎پذیر شده است. همچنین با تعبیه ماژول شتاب‌‎سنج بر روی این دستگاه، قابلیت تشخیص ‌حرکت برای حذف آرتیفکت­های حرکتی نیز فراهم گردیده است. لازم به ذکر است در طراحی این سیستم ملاحظاتی در نظر گرفته شده که مانع از ایجاد نویز متقابل بین سیگنال‌های EEG و fNIRS می‌شود. در ادامه در نسخه دوم، علاوه بر کاهش قابل‌توجه ابعاد مدار و باکس، با مطالعات گسترده‌ای که در زمینه کاهش نویز و افزایش نرخ نمونه‌برداری ثبت داده صورت گرفته است، قابلیت ثبت سیگنال fNIRS تا  64 نمونه بر ثانیه و سطح نویز بسیار پایین امکان‌پذیر گردید.

 

 

ربات توانبخشی فعال / غیرفعال مفصل زانو

این محصول سبب تسریع ریکاوری پس از عمل جراحی مفصل زانو با انجام تمرین حرکتی غیر فعال می شود.

   لزوم اقدام به جراحی مفاصل مانند جراحی تعویض مفصل زانو، تعویض لگن، بازسازی ربات زانو و یا وقوع سکته ی مغزی می تواند مستلزم پیامدهای ثانویه گسترده­ای باشد. خون­ریزی، التهاب و وجود بافت­های فیبروز پس از عمل جراحی مفصل منجر به ایجاد یکی از گسترده­ترین عوارض یعنی سختی و یا سفتی مفصل خواهد شد.

 یکی از فناوری‌هایی که قادر است با ایجاد تمرین­های حرکتی غیر فعال، بازه­ی حرکتی مطلوب را تولید کند، سیستم حرکتی غیر فعال (CPM) می­باشد. این فناوری با بکارگیری الگوریتم­های کنترلی می‌تواند ضمن محدود کردن درجه­ی آزادی مفصل، بهبود بازه­ی حرکتی را میسر سازد. به علاوه این فناوری به کاربر اجازه می­دهد تا سرعت حرکت مورد نظر را بر اساس میزان بهبودی تنظیم نماید. یکی دیگر از ویژگی­های فناوری طراحی شده، اجازه انجام حرکت فعال (active) می­باشد. انجام حرکت فعال با توجه به معطوف نمودن اراده و تلاش بیمار در مقایسه با حرکت غیر فعال دارای مزایای گسترده‌ای بوده که در این فناوری لحاظ شده است.

با توسعه یک برنامه بر روی گوشی تلفن همراه، کاربری دستگاه برای بیماران بسیار تسهیل شده است. این برنامه به بیماران اجازه می‌دهد تا تمام پارامترهای حرکتی از جمله بازه­ی حرکت، سرعت و زمانبندی حرکت را با توجه به دستورات پزشک تنظیم نمایند.

 

سامانه ارتقاء شغلی کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد

این محصول، نرم‌افزاری است که مبتنی بر دانش مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی، ارتقاء و طراحی مسیر شغلی کارکنان سازمان‌های آتش‌نشانی در کشور را ممکن می‌سازد.

    رشد روزافزون فناوری‌های نرم افزاری و سخت افزاری و به تبع آن داده‌ها در فضای کاری در تمام لایه های سازمانی سبب شده تا استفاده مناسب از آن مستلزم آگاهی از چگونگی استخراج اطلاعات موردنیاز، با بیشترین صرفه جویی در زمان و هزینه منجر به اتخاذ تصمیمات با کیفیت تری شود. بنابراین مدیرانی که بتوانند با استفاده از روش های نوین در زمینه جمع آوری داده ها، استفاده از بانک های اطلاعاتی و استفاده ایده آل از سامانه های نرم افزاری را در دستور کار خود قرار دهند و در نتیجه با سرعت و بازدهی بیشتری در زمینه کاری خود حرکت و اقدام به اتخاذ تصمیمات صحیح تری می نمایند. با توجه به افزایش انتظارات کارکنان سازمان از مدیران خود در امتیاز دهی صحیح به مهارت های آنان و همچنین، انتظار متقابل مدیران از کارکنان برای شناخت بیشتر مهارت های ارتقای شغلی خود، همیشه بحث فاکتورهای امتیازدهی و فرایند زمانبر ارزیابی توانمندی های شغلی مطرح بوده است. لذا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشهد را برآن داشت تا در راستای ارزیابی دقیق تر، سریعتر و جامع تر ارتقاء شغلی کارکنان خود سامانه ای را طراحی و ایجاد کند تا تمامی انتظارات خود و کارکنان خود را در این زمینه براورده سازد.

 

 

سامانه هوشمند تأمین کالاها و خدمات

این محصول یک سامانه جامع، هوشمند، یادگیرنده و داده‌ محور برای ارزیابی و انتخاب تأمین‌کنندگان به کمک رویکردهای یادگیری ماشین، تحلیل داده و پایش لحظه‌ای سیستم  است.

 رشد سودآوری و بهره‌وری شرکتها از اهداف جدی شرکتهاست. با وجود آنکه افزایش سودآوری شرکت از طریق بهبود عملکرد درونی شرکت محقق می‌شود؛ اما بخش عمده‌ای از عملکرد شرکت‌ها ناشی از عوامل بیرونی است. یکی از مهم‌ترین این عوامل بیرونی، تأمین‌کنندگان هستند. تأمین‌کنندگان کالا و خدمات، هم بر هزینه‌ها و قیمت تمام شده خروجی‌های شرکت تأثیرگذارند؛ هم بخشی از کیفیت ناشی از عملکرد آنها است و در نهایت، در مورد زمان‌های تحویل عملکرد آنها می‌تواند روی هزینه‌ها و کیفیت خروجی‌های شرکت تأثیر به سزایی داشته باشد. به همین جهت، انتخاب تأمین‌کنندگان و پیمانکاران مناسب می‌تواند یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهم شرکت باشد.

تامین‌کنندگان، اولین حلقه زنجیره تامین هستند. پس باید در انتخاب آن ها حداکثر دقت و تحقیقات لازم را انجام داد. فرایند انتخاب تامین‌کنندگانی که قادر به ارائه محصولات و یا خدمات با کیفیت مناسب، قیمت مناسب، در مقادیر مناسب و در زمان مناسب به خریدار هستند، بسیار حائز اهمیت است، زیرا منجر به کاهش هزینه، افزایش کیفیت و بهره‌وری می‌گردد.

  امروزه با پیشرفت فناوری و افزایش زیرساخت‌های هوشمند در کشور، می‌توان فرایند انتخاب و ارزیابی تامین‌کنندگان را به صورت کاملا هوشمند طراحی نمود که علاوه بر کاهش هزینه‌های نیروهای انسانی اپراتور و خطاهای انسانی، می‌توان در مدت زمان کوتاه‌تری نتیجه مطلوب‌تری را بدست آورد. با توجه به در اختیار بودن داده‌ها و امکان جمع‌آوری و ثبت مستمر اطلاعات این امکان امروز در اختیار است.

 سامانه طراحی شده امکان ارائه خدمات زیر را فراهم می‌آورد:

·         الکترونیکی نمودن فرایندهای تأمین کالاها و خدمات

·         زیرساخت ارتباطی میان شرکت و تأمین‌کنندگان

·         تحلیل داده‌ها و یادگیری مستمر از داده‌ها مبتنی بر داده‌ها و به صورت هوشمند

 

 

استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی به همراه قوانین حساس سازی در پایش پروفایل

در این پژوهش، مسئله پایش پروفایلها که در ارتباط با بررسی ثبات یک فرآیند مدلسازی شده به شکل یک رابطه در طول زمان است، مورد بررسی قرار گرفته است. این مساله در 3 مرحله شناسایی وضعیت خارج از کنترل، برآورد نقطه تغییر و شناسایی عامل انحراف ارائه شده و در یک ساختار جامع، یک نمودار کنترل با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی به همراه قوانین حساس سازی پیشنهاد شده است. راهکار پیشنهاد شده  برای پروفایلهای خطی ساده، لجستیک و ناپارامتری در فاز 2 بر مبنای شاخص متوسط طول دنباله مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاکی از عملکرد بهتر روش پیشنهادی نسبت به روش های آماری مرسوم بود.

 

تشخیص ناهنجاری در مصرف آب خانگی با ارائه یک مدل ترکیبی از تکنیکهای داده کاوی (مطالعه موردی: شهر مشهد)

این محصول به منظور شناسایی مشتریان ناهنجار با استفاده از روش های خوشه بندی تولید شده است.

از مهم‌ترین چالش‌های کشور ایران، محدودیت منابع آب شیرین و در پی آن افزایش تقاضا، با توجه به روند افزایشی جمعیت است. بنابراین استفاده درست و بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب حائز اهمیت است. دلایل زیادی از جمله حوادث و اتفاقات شبکه توزیع باعث هدررفت آب و افزایش آب بدون درآمد می‌شود. مشکل عمده صنعت آب نیز آب بدون درآمد است. هدف این پژوهش بررسی مصارف آب مشترکین در طی چند دوره، به جهت تعیین ناهنجاری‌ها در بین مصارف می‌باشد. این پژوهش در دو فاز انجام گرفته است. در فاز اول سه روش   خوشه‌بندی برای تشخیص مشترکین ناهنجار پیاده‌سازی شد که روش خوشه‌بندی تجمیعی پیشنهادی در مقایسه با دو روش دیگر، خوشه‌بندی را با بهترین کیفیت انجام داد. روش خوشه‌بندی تجمیعی پیشنهادی شامل ترکیب الگوریتم‌های kmeans++، DBSCAN و OPTICS می‌باشد. سپس مجموعه داده مصرف مشترکین با برچسب‌های تعلق گرفته از فاز اول وارد فاز دوم گردید. در فاز دوم طبقه‌بندی مشترکین با استفاده از روش‌طبقه‌بندی درخت تصمیم و روش‌های طبقه‌بندی جمعی شامل جنگل تصادفی (Random forest)، یادگیری تقویتی شدید (XGBoost) و تقویت کننده انطباقی (AdaBoost) انجام شده و روش یادگیری تقویتی شدید بهترین عملکرد را جهت پیش‌بینی مشترکین ناهنجار داشت.

 

پیش بینی بلندمدت غلظت‌آلاینده ذرات‌ معلق ‌کوچکتر ‌از 5/2‌ میکرومتر با استفاده ‌از ‌روشهای آماری

این محصول جهت استفاده از روشهای یادگیری آماری در پیش بینی غلظت آلاینده ها تولید شده است.

پیش بینی آلاینده PM2.5، به ویژه پیش بینی آن برای چند روز جلوتر از جمله اقدامات مهم در راستای جلوگیری از وقوع بحران و یا دست کم کاهش اثرات مخرب ناشی از آلودگی رو به افزایش هوا در مناطق شهری می باشد. در این پژوهش، مساله پیش بینی آلاینده PM2.5 برای چهار روز جلوتر در کلان شهر مشهد مد نظر قرار گرفته است. در این راستا، یک الگوریتم پیش بینی ارائه شده که استراتژی های مختلف پیش بینی چندگام جلوتر را ترکیب می نماید. چهارچوب الگوریتم پیشنهادی متشکل از سه بخش اصلی می باشد. در بخش اول از رویکردهای تجزیه گام به گام به منظور حذف اغتشاش موجود در سری زمانی بهره گرفته شده است. سپس، با استفاده از یک روش پیش بینی و استراتژی های مختلف تک خروجی و چند خروجی، پیش بینی چند گام جلوتر مربوط به آلاینده PM2.5 انجام می شود. در این بخش از الگوریتم، از تکنیک انتخاب متغیر به روش الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. بعلاوه، پارامترهای روش پیش بینی نیز با استفاده از الگوریتم بهینه سازی بیزی تعیین می گردد. در بخش دوم الگوریتم، از رویکرد گرادیان تقویتی به منظور بهبود عملکرد هر یک از ساختارهای پیش بینی بلندمدت در بخش اول الگوریتم استفاده می شود. در نهایت در بخش سوم، خروجی حاصل از استراتژی های مختلف در گام قبلی با یکدیگر به صورت غیر خطی (با استفاده از یک روش پیش بینی دیگر) ترکیب می گردد.

 در ساختار الگوریتم پیشنهادی از روش های پیش بینی رگرسیون بردار پشتیبان حداقل مربعات و همچنین روش حافظه کوتاه مدت بلند استفاده گردید و نتایج آن ها با یکدیگر مقایسه شد. بعلاوه، با استفاده از روش شبیه سازی مونت کارلو عدم قطعیت موجود در پارامترهای هواشناسی مد نظر قرار گرفت. بنابراین، خروجی نهایی پیش بینی آلاینده در هر روز به صورت یک توزیع پیش بینی قابل ارائه می باشد، و می توان فواصل پیش بینی و احتمال بالا رفتن غلظت آلاینده از سطح هشدار را نیز تعیین نمود.

 

 

میکروسکوپ هوشمند

در این محصول هوشمندسازی میکروسکوپ به وسیله پردازش تصویر و سخت افزار صورت گرفته است که از قابلیت‌های این میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

·         آنالیز خودکار نمونه‌های بیولوژیکی آب

·         تنظیم خودکار وضوح تصویر

·         دارای اپلیکیشن اختصاصی راهبری میکروسکوپ

همچنین دانش فنی این محصول بر پایه پردازش تصویر و توسعه سخت افزار ( پیمایش خودکار لام) است. محل اجرای این محصول نیز شرکت آب و فاضلاب مشهد می باشد.

 

مربی هوشمند

این محصول به تحلیل نحوه انجام حرکات ورزشی به صورت هوشمند می پردازد.

قابلیت ها:

·         استخراج اسکلت‌بندی

·         مقایسه حرکات کاربر و مربی

دانش فنی این محصول بر پایه DTW  و Smoothimg   است که در شرکت Smart coach  اجرا شده است.

 

کیت تشخیص سرطان

مجموعه ابزاری است که به منظور تشخیص سرطان (ژنتیکی و سیگنالی) تولید شده است.

قابلیت‌ها:

·         تشخیص ژنهای بیانگر سرطان

·         تشخیص متیلاسیون ژن از روی نمونه خون

دانش فنی:

·         پردازش سیگنال (یافتن اختلافهای معنادار بین دو سیگنال)

·         آمار (بررسی آماری میزان اختلاف نواحی)

·         رفع نویز

این محصول در مرکز انکولوژی رضا اجرا شده است.

 

پنل دیجیتال اساتید

 

این محصول نمایشگر اطلاع رسانی جهت تسهیل اعلانات می باشد.

قابلیت ها:

·         نمایش اطلاعات رزومه اساتید

·         بروزرسانی اطلاعات

·         قابلیت نمایش اطلاعات برخط

دانش فنی این محصول بر پایه آمار و پردازش سیگنال است که در دانشگاه فردوسی به اجرا درآمده است.

 

پیاده سازی روشی نوین در مدیریت پرتفوی بورس تهران

این محصول به انتخاب بهینه ی ترکیبی از سهام مختلف بصورت پویا می پردازد.  از قابلیت های این محصول میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

·         دریافت اطلاعات لحظه ای از سایت بورس ایران

·         یافتن شبیه ترین زمان به زمان فعلی

·         بهبود 20درصدی نسبت به روش های پایه

دانش فنی این محصول مبتنی بر روند پایه مارکویتز،، تخمین تابع چگالی احتمال توسط روش KDEجهت مقایسه دو سیگنال، سری زمانی و ترکیب یادگیرها در فرآیند بهینه سازیاست که در دانشگاه فردوسی مشهد به اجرا درآمده است.

 

سامانه کنترل روشنایی معابر (ساعت‌ نجومی)

قابلیتها:

زمانبندی دقیق روشنایی معابر

قابلیت تنظیم دستی

پیاده سازی الگوریتم محاسبه زمان طلوع و غروب بر روی میکروکنترلر

دانش فنی:

توسعه سخت افزار

الگوریتم زمانبندی

روشنایی مبتنی بر شرایط محیطی (نور محیط، میزان تردد، مه‌گرفتگی معبر و ...)

روشنایی مبتنی بر نیاز شبکه توزیع به کاهش مصرف شبکه روشنایی معابر در زمان‌های مشخص (مبتنی بر بار لحظه‌ای شبکه)

اجرا:

شرکت توزیع برق مشهد

ساخت 30 نمونه و نصب در 30 نقطه در شهر مشهد

 

سیستم پهپاد هوشمند

این پهپاد به صورت  پایه در آزمایشگاه شناسایی الگو طراحی و ساخته شده است. از جمله سیستم های موجود در آن میتوان به ارسال بیسیم تصاویر خود و پردازش تصاویر به صورت غیر متمرکز (درون پهپاد) و همچنین سیستم ارتباط رادیویی اشاره کرد. این سیستم، ارتباط رایانه مرکزی با پهپاد را با وصل شدن به بورد فرماندهی پهپاد برقرار می کند. علاوه بر موارد فوق یک مجموعه سنسور تشخیص حرکت نیز ساخته شده اند که می توانند همگی به صورت یک شبکه با پهپاد در ارتباط باشند تا آن را برای مراقبت از خطر مطلع سازند.

 

 

دوربین هوشمند تشخیص احساسات

هدف پروژه پیشنهادی ارائه سیستمی هوشمند برای تحلیل احساسات آنلاین بر اساس تصاویر چهره بدست آمده از دوربینهای نصب شده در محیط سازمانها، نهادهای آموزشی و بیمارستانها میباشد. مزیت طرح پیشنهادی رصد نمودن آنلاین و مداوم میزان رضایتمندی مراجعین یک سازمان و کاهش هزینههای تحقیقات اجتماعی مبتنی بر برآورد میزان رضایتمندی افراد میباشد که اغلب بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط مصاحبه یا پرسشنامه انجام میگیرد.

 

سامانه هوشمند تشخیص تخلفات راننده

سامانه هوشمند تشخیص تخلفات راننده یکی از محصولات در حال توسعه است.

 

کیت موقعیت یاب و فرستنده و ضبط کننده علائم حیاتی آتش نشانان

کیت موقعیت یاب و فرستنده و ضبط کننده علائم حیاتی آتش نشانان یکی از محصولات در حال توسعه است.

 

تلفیق GPS/INS جهت تعیین ویژگی های مکانی

قابلیتها:

تصحیح موقعیت مکانی GPS

موقعیت یابی در مکانهای کور (عدم پاسخگویی GPS)

دانش فنی:

فیلترهای وفقی (کالمن)

دیتا فیوژن

توسعه سخت افزار

در حال توسعه

دانشگاه فردوسی مشهد

 

 

سامانه هوشمند ثبت آلودگی هوا

قابلیتها:

تشخیص آلودگی هوای متحرک

ثبت و نمایش آلودگی هوا بر روی نقشه

تخمین آلودگی هوا مناطق بدون داده

ارتباط شبکه بی سیم اختصاصی (لورا)

دانش فنی:

توزیع شدگی داده ها (موقعیت مکانی)

توسعه سخت افزار و نرم افزار

در حال توسعه:

دانشگاه فردوسی مشهد

 

دستگاه هات پلیت استایرر آزمایشگاهی

قابلیتها:

کنترل دمای صفحه بوسیله ترموستات

کنترل دور موتور AC بوسیله دیمر شخصی‌سازی و طراحی شده

رابط کاربری لمسی، روتاری انکودر، نمایشگر هفت رقمی

دانش فنی:

کنترل دور موتور DC بوسیله درایور موتور

قرائت سنسور دمای صنعتی و کنترل دمای بوسیله PID کنترلر

در حال توسعه:

همکاری با شرکت نانو فن‌آوران سپهر شرق

 

طراحی و ساخت سامانه مانیتورینگ تردمیل ورزشی موش‌های آزمایشگاهی

قابلیتها:

مبتنی بر میکروکنترلر ARM

در حال توسعه:

طراحی و نصب دو نمونه بر روی دستگاه های موجود

 

نرم افزار

نمونه نرم افزارها

زیما (مدیریت پسماند)

ساربانیار (تخمین وزن شتر)

و ...


 

سامانه تحلیل اطلاعات کاربران شبکه بیسیم دانشگاه فردوسی مشهد با تلفیق رفتار کاربر در سیستم های مختلف

قابلیتها:

تجمیع سیستماتیک و راه دور بیش از 500 دستگاه Access Point متصل به بیش از 16 WifiController‌ در یک  نرم افزار و در یک زمان، تلفیق اطلاعات تجهیزات بیسیم و اطلاعات اینترنت کاربران، تشخیص نقاط پرتراکم بیسیم، مسیریابی حرکت کاربر در شبکه بیسیم، تشخیص و شناسایی کاربران متخلف در استفاده نابجا از شناسه های اینترنت، تشخیص و ردیابی چندین مورد سرقت اعلام شده

دانش فنی:

پردازش داده، مجازی سازی، روتر میکروتیک، ubiquiti Access points، برنامه نویسی تحت وب

 

خودکار سازی مستندسازی و مدیریت تغییرات تجهیزات موجود در دیتاسنتر دانشگاه فردوسی

قابلیتها:

حذف فرایند دستی ثبت اطلاعات تجهیزات شبکه اعم از سرور، سوئیچ ، روتر، دوربین، Access Point ، Access Control و ....

خودکارسازای اعلام تغییرات و مستندسازی سیستماتیک تغییرات

دانش فنی:

سیستم عامل لینوکس، اسکریپت نویسی، برنامه نویسی تحت وب

 

مهندسی مجدد ونصب سرویس مدیریت و مانیتورینگ دوربین های نظارت تصویری تحت وب در دانشگاه

قابلیتها:

مدیریت و پیکربندی بالغ بر ۷۵۰ دوربین نظارت تصویری IP Based، بکارگیری تکنولوژی Open Source‌ و تجمیع بیش  از180دوربین روی یک سرور، بهینه سازی رابط کاربران و گروه بندی کاربران جهت دسترسی به دوربین های تحت نظارت، مانیتورینگ لحظه ای دوربین ها و ....

دانش فنی:

سیستم عامل لینوکس، Open Source

 

جایگزینی سیستماتیک مرکز تلفن تجاری دانشگاه فردوسی با مرکز تلفن Open Source

قابلیتها

-امکان اعمال هر گونه تغییرات مدیریتی و مرکزی بر روی گوشی هایVOIP

-تغییر رمز خودکار و دسته ای تلفن ها

-برقراری ارتباط بین امکانات مرکز تلفن و پورتال اعضا

-مشاهده گزارش کارکرد تحت وب در پورتال اعضا

-دسترسی به آمار دقیق و تنوع مدل های گوشیVOIPو نسخه firmware و  ...

 

 اطلاعات تماس:

به منظور ارتباط با اعضای گروه، اطلاعات تماس به شرح ذیل می باشد.

آدرس محل کار: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی، یال AB4، اتاق 414، دکتر هادی صدوقی یزدی

              تلفن دفتر: 38805117-051

 تلفن همراه: 09151738312

             وبسایت: https://prof.um.ac.ir/h-sadoghi/

 تلگرام: @HadiSadoghiYazdi

                                                             

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی