برنامه‌ریزی راهبردی چابک دانشکده مهندسی در افق سه ساله

مأموریت

هدف

اول: ایفای مسئولیت‌ اجتماعی با تمرکز بر ارزش‌آفرینی

 

 

دوم: بین المللی‌سازی

سوم: مدیریت مبتنی بر اصول راهبری مطلوب

1.      جذب دانشجویان ممتاز و اثربخشی آموزش

2.      اثربخشی پژوهش

3.      ترویج کارآفرینی و ارزش‌آفرینی

4.      ارتباط موثر با جامعه و صنعت

5.      توسعه همکاری‌های بین‌المللی

6.      توسعه منابع مالی متنوع و پایدار و مدیریت بهینه هزینه‌ها

7.      تصمیم‌گیری اثربخش، مسئولانه و مبتنی بر خرد جمعی با مشارکت همه ذینفعان

8.      چابکی و کارایی ساختار و شفافیت فرایندهای سازمانی

9.      ایجاد جو پویا و بانشاط برای افزایش انگیزه در دانشکده و افزایش حس تعلق سازمانی

 

تعاریف

1.      اثربخشی آموزش: آموزشی که فارغ‌التحصیل آن کارآفرین باشد یا بتواند در شغلی مرتبط در بازه زمانی مشخص (مثلا سه ساله) استخدام شود.

2.      اثربخشی پژوهش: پژوهش مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت که منجر به دانش فنی، محصول یا خدمت قابل فروش شود و مرجعیت علمی دانشکده را بدنبال داشته باشد.

3.      ترویج کارآفرینی و ارزش‌آفرینی: اصلاح ذهنیت و بسترسازی کارآفرینی مبتنی بر تولید محصول دانش‌بنیان

4.      ارتباط موثر با جامعه و صنعت: ایجاد ارتباط با هدف اعتمادسازی، اطلاع‌رسانی توانمندی‌ها و شناسایی نیازهای جامعه و صنعت

5.      توسعه همکاری‌های بین‌المللی: همکاری با اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان در سطح دانشگاه‌ها و صنایع خارجی که منافع مادی یا معنوی دانشکده را تامین کند.

6.      توسعه منابع مالی متنوع و پایدار و مدیریت بهینه هزینه‌ها.

7.      تصمیم‌گیری اثربخش، مسئولانه و مبتنی بر خرد جمعی با مشارکت همه ذینفعان (اساتید، کارکنان و دانشجویان) با هدف افزایش حس تعلق سازمانی.

8.      چابکی و کارایی ساختار و شفافیت فرایندهای سازمانی: چابکی به معنای داشتن حداقل لایه در ساختار دانشکده و افزایش کارایی با حذف موازی کاری و داشتن یک فرد مسئول برای هر فرایند تعریف می‌شود و شفافیت به معنای قابل دسترس و قابل ردیابی بودن فرایند است.

9.      ایجاد فضای فیزیکی مناسب، محیط کار پویا و بانشاط برای افزایش انگیزه در دانشکده: بهبود شرایط محیطی به منظور کاهش محدودیت‌ها و خستگی‌های جسمی و روانی (از نظر نور، رنگ، تناسب برای توان‌یابان و ...)

 

هدف

برنامه عملیاتی

1. جذب دانشجویان ممتاز و اثربخشی آموزش

متولی: معاونت آموزشی
(با همکاری مدیر ارتباط با صنعت)

1.      جذب دانشجوی کارشناسی از طریق شهاب و استعداد درخشان

·       ایجاد امکان حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دانشکده

·       برگزاری جلسات مستمر با دانش‌آموزان

·       توسعه ارتباط و داشتن برنامه در ارتباط با مدارس

2.      تهیه برنامه برای حفظ دانشجویان ممتاز کارشناسی

 

3.      اصلاح و سفارشی‌سازی برنامه آموزشی مبتنی بر نیاز جامعه

·       ساماندهی بازدیدهای علمی دانشجویی

·       ارائه دروس مشترک با صنعت

·       برگزاری مدارس فصلی برای دانشجویان 

 

4.      توجه ویژه به جذب و توانمندسازی اعضای هیات علمی به عنوان پيشران توسعه علمي کشور (شامل جذب، آموزش، ارزیابی و پایش مستمر)  

5.      توسعه مهارت‌آموزی دانشجویان کارشناسی

·       هدفمندسازی پروژه‌های کارشناسی با تاکید بر نیاز صنعت

·       اجرای طرح Co-op

                                          i.     دریافت مجوزهای لازم از دانشگاه و وزارتخانه

                                        ii.     تعمیم Co-op به تمام گروه‌ها

·       افزایش مهارت‌های دانشجویان با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای

6.      حفظ سرانه استاد به دانشجو در مقاطع مختلف براساس مصوبه وزارتخانه

2. اثربخشی پژوهش

متولی: معاونت پژوهشی

7.      اصلاح آیین‌نامه‌ها با هدف تشویق دانشجویان و اساتید به انجام پروژه‌های کاربردی، تقاضا محور و بین رشته‌ای که مرجعیت علمی دانشکده را به‌دنبال داشته باشد.

·       اصلاح آیین‌نامه ترفیع، تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت

·       اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با ظرفیت ت ت همکاران

·       اصلاح دستورالعمل نمره‌دهی به پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد

 

8.      آموزش روش تحقیق و اخلاق پژوهش به دانشجویان در سه مقطع

9.      ارتقای کیفیت دستاوردهای پژوهشی از طریق:

·       ایجاد سازوکاری برای ویرایش مقالات انگلیسی در دانشکده

·       ایجاد سازوکاری برای ویرایش پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها

·       استفاده از سامانه همانندجو

10.   تسهیل فرایند پژوهه با هدف جذب حداکثری آن

11.   تبیین اهداف پژوهش در دوره دکتری و تدوین برنامه‌های عملیاتی برای دستیابی به اهداف

 

بهبود کیفیت دانشجویان خارجی

3. ترویج کارآفرینی و ارزش آفرینی

متولی: معاونت پژوهشی

12.   ایجاد مشوق‌های مختلف برای دانشجویان و اساتید باهدف توانمندسازی کارآفرینی دانش‌بنیان

 

13.   آموزش هنر تبدیل دانش به ثروت (ارزش‌آفرینی) در قالب سمینار، درس و کارگاه

 

14.   راه‌اندازی فضای همکاری دانشجویی با تاکید بر همکاری‌های بین رشته‌ای (Co-working Space)

15.   راه اندازی واحد ارزش‌آفرینی در دانشکده

·       حمایت و پیگیری پروپوزال‌های ملی و بین‌المللی تهیه شده توسط اساتید

·       شناسایی و اطلاع‌رسانی منابع حمایت از پتنت و تسهیل فرایند ثبت پتنت

4. ارتباط موثر با جامعه و صنعت

متولی: مدیر ارتباط با صنعت

(با همکاری کالج دانشگاه)

16.   تشکیل شورای سیاست‌گذاری دانشکده با حضور صنعت

17.   برنامه‌ریزی برای حضور موثر بخش R&D شرکت‌های بزرگ در دانشکده

18.   تقویت طرح کرسی دانشگاه در صنعت و فرصت مطالعاتی صنعتی

·       تهیه شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی در صنعت

19.   برگزاری رویدادهای مشترک با صنعت (مسابقه، نمایشگاه، همایش و کارگاه)  

20.   همفکری و ارتباط موثر با دفاتر ارتباط با صنعت سایر دانشگاهها (داخل وخارج)

21.   تقویت روابط عمومی دانشکده

·       بروز رسانی و غنی‌سازی محتوی وب سایتها

·       ایجاد سازوکاری به منظور اطلاع‌رسانی مناسب فعالیتهای اعضای هیات علمی

·       تولید برنامه و اطلاع‌رسانی رویدادها از طریق صدا و سیما و جراید

·       تشویق همکاران برای تولید محتوی با مخاطب عام

22.   اجرای طرح بازآموزی کارشناسان صنعت با تاکید بر ارایه خدمات ویژه به دانش‌آموختگان دانشکده از طریق کالج دانشگاه

5. توسعه همکاری‌های بین‌المللی

متولی: مدیر ارتباطات بین المللی

(با همکاری مدیر ارتباط با صنعت)

23.   شناسایی و اطلاع‌رسانی فرصت‌ها/گرنت‌های بین‌المللی مهندسی با همکاری تیم بین‌المللی‌سازی دانشکده

·       شناسایی منابع مالی  برای اعزام دانشجویان دکتری به فرصت مطالعاتی (DAAD، اراسموس و ...)

·       شناسایی ظرفیتهای منطقه‌ای برای اعزام استادان به منظور برگزاری کلاس، کارگاه و دوره‌های کوتاه مدت

 

24.   اصلاح قوانین با هدف حمایت و تشویق همکاری‌های بین‌المللی و پروژه‍‌های تحصیلات تکمیلی مشترک

25.   تسهیل فرایند فرصت مطالعاتی با گرنت بین‌المللی برای اساتید و دانشجویان

26.   اصلاح قوانین با هدف حمایت و تشویق اساتید و دانشجویان برای شرکت در کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی (براساس سیستم رتبه‌بندی کنفرانس)

27.   اصلاح قوانین برای جذب نخبگان ایرانی شاغل در مراکز آموزشی معتبر بین‌المللی بصورت پاره وقت

28.   دعوت از اساتید خارجی بصورت مدعو برای مشارکت در ارائه دروس تحصیلات تکمیلی بصورت مجازی یا مدرسه تابستانی

·       استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه، وزارتخانه و بنیاد ملی نخبگان برای دعوت از متخصصین خارجی در برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها

 

29.   ایجاد شبکه دانش آموختگان شاغل در داخل و خارج کشور

6. توسعه منابع مالی متنوع و پایدار و مدیریت بهینه هزینه‌ها

متولی: معاونت اداری و مالی

30.   جذب منابع از طریق ایجاد شبکه حامیان و منابع وقف

 

31.   شفافیت مالی و توسعه منابع متنوع از عواید گروه‌ها و دانشکده

32.   شناسایی مراکز هزینه دانشکده و بهینه‌سازی هزینه‌ها براساس مراکز از قبیل:

·       پایش مستمر تجهیزات و تهیه برنامه تعمیر و نگهداری به‌موقع (سامانه سرمایشی و گرمایشی دانشکده)

·       کاهش مصرف انرژی

·       نظارت بر سنوات دانشجو

·       کاهش هزینه‌های آموزش (کارگاه عمومی و ...)

 

7. تصمیم‌گیری اثربخش، مسئولانه و مبتنی بر خرد جمعی با مشارکت ذینفعان با هدف افزایش حس تعلق سازمانی

متولی: ریاست و معاونین دانشکده

33.   اصلاح فرایندهای تصمیم‌گیری با تمرکز بر خرد جمعی از طریق ایجاد و حمایت مجامع صنفی سه گانه (اساتید، کارکنان و دانشجویان)

·       رفع مشکل ثبت‌نام دانشجویان کارشناسی

·       رفع مشکل افزایش سنوات دانشجویان

34.   اجرای طرح تکریم اساتید، کارکنان و دانشجویان

 

35.   تشویق مشارکت داوطلبانه ذینفعان در اجرای فعالیت‌های دانشکده

·       تهیه طرحی برای دیده‌شدن فعالیت‌های اساتید در حوزه‌ای که توانمند هستند

·       تشویق مشارکت داوطلبانه اساتید در فعالیت‌های جاری دانشکده

·       اجرای طرح مشارکت دانشجویی با همکاری مجمع صنفی دانشجویان

8. چابکی و کارایی ساختار و شفافیت فرایندهای سازمانی

متولی: ریاست و معاونین دانشکده

36.    اصلاح ساختار سازمانی بصورت فرایند محور (بجای وظیفه محور)، چابک و موثر

·       اجرای آزمایشی طرح با ایجاد اداره تحصیلات تکمیلی

37.   ساده‌سازی، شفاف‌سازی و الکترونیکی شدن فرایندهای آموزشی، پژوهشی و اداری با تمرکز بر قابلیت ردیابی شامل:

·       اعلام عمومی دستورالعمل‌ها و در اختیار قراردادن داده‌ها و اطلاعات

·       افزایش کارایی اتوماسیون اداری

·       تسهیل فرایندهای مرتبط با دفاع و فارغ‌التحصیلی دانشجویان

·       تهیه تقویم سالانه دانشکده

·       تدوین حقوق متقابل دانشجویان و اساتید

 

9. ایجاد فضای فیزیکی مناسب، محیط کار پویا و بانشاط برای افزایش انگیزه در دانشکده

متولی: معاونت اداری و مالی

38.    زیباسازی محیط و مناسب‌سازی فضای دانشکده برای افراد خاص (توان یابان، دانشجویان چپ‌دست، افراد خارجی و ...) براساس استانداردهای تدوین شده

·       تهیه سند استاندارد و گایدلاین ابنیه دانشکده مهندسی

39.   ایمن‌سازی دانشکده براساس استانداردهای تدوین شده

·       آموزش ایمنی به عنوان برنامه آغازین تمام آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، برگزاری مانور حادثه،...

40.   اجرای برنامه‌ها و رخدادهای فرهنگی/تفریحی/ورزشی دانشکده

41.   برنامه توانمندسازی کارکنان از طریق آموزش، ارزیابی و پایش مستمر

42.   توسعه و بهینه سازی فضای فیزیکی دانشکده

·       سایت دانشجویان دکتری

 

Download