پیشینه

در سال 1982، به منظور آشنایی دانشجویان با تکنیکهای عملی مهندسی از سطوح قدیمی تا سطوح جدید (بر مبنای تکنولوژیهای نوین) آزمایشگاه مهندسی نقشه برداری توسط دکتر سعیدیان ایجاد گردید. با تاکید بر استفاده عملی از روشهای مهندسی نقشه برداری، دانشگاه فردوسی مشهد دو مسولیت اصلی شامل: کاربردهای مهندسی عمران(راه حلهای پایه برای دانشجویان مهندسی عمران) و کاربردهای مهندسی نقشه برداری (راه حلهای مسائل پیچیده در مهندسی نقشه برداری) را برای آزمایشگاه تعریف نمود. لذا دانشکده آزمایشگاه مذکور را برای دستیابی به دو هدف راه حلهای پایه و تکنولوژیهای پیشرفته تاسیس نمود.

                                                       sgel2sgel1.png

نقطه نظرها

مهندسی نقشه برداری و ژئوماتیک به عنوان یکی از شاخه های منشعب شده از شاخه اصلی مهندسی عمران (راه و ساختمان سابق) به دنبال فهم دقیق از تعاملات در جهان واقعی و ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه طراحی نقشه میباشد.  برای شناخت برخی از چالشهای بزرگ موجود در این شاخه از دانش دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد از امکانات و روشهای متفاوتی از دامنه مفاهیم پایه تا تکنولوژیهای پیشرفته (در مقیاسهای ماکرو و میکرو) استفاده می­کند.

نفرها

این آزمایشگاه علاوه بر تجهیزات شامل نیروهای متخصص (دکتر سعیدیان، دکتر شاد و دکتر اعتمادفرد) است که در کنار یکدیگر برای حل مسائل آینده و ایجاد بسترهای جدید کشف و نوآوری کار میکنند. نفرات مذکور دارای تخصص مرتبط با مهندسی نقشه برداری بوده و دروس مختلفی مانند نقشه برداری مهندسی، نقشه بردای پیشرفته، سیستم تعیین موقعیت جهانی و کاربردهای نقشه برداری را به صورت عملی و تئوری در گروههای مهندسی عمران، معماری و شهرسازی درس می­دهند.

sgel6

هدف

خدمات آموزشی این آزمایشگاه پایه قوی و کارآمدی را برای حل چالشهای موجود در جهان واقعی در رابطه با تصویر نمودن اطلاعات، مدلسازی دقیق، مدیریت عملیات ساخت و ساز، مدیریت بحرانها، توسعه پایدار، نظارت بر محیط زیست و مسائل مربوط به انرژی فراهم می­کند. در واقع دانشجویان را برای مواجهه عملی با راه حلهای مهندسی مختلف، محدودیتها و قوانین، استراتژیهای تصویر نمودن پدیده­ها و مدیریت پروژه های اجرایی (مشابه با یک مطالعات تکمیلی در زمینه ریاضیات زمین) آماده می­نماید.

sgel3

درسها

دروسی مانند نقشه برداری مهندسی، نقشه برداری پیشرفته، نقشه برداری مسیر 1 و 2، تعیین موقعیت ماهواره ای، ژئودزی 1 و 2، فیزیکال ژئودزی، نجوم ژئودزی، کاربردهای مهندسی نقشه برداری (در معماری، شهرسازی، کشاورزی، خاک، اکولوژی، مهندسی آب و فاضلاب، محیط زیست، ژئوفیزیک و لرزه شناسی، زمین شناسی و ...)، سرشکنی، تئوری خطا، میکروژئودزی در دوره کارشناسی توسط آزمایشگاه حمایت شده و پیشنهاد شده­اند. عملکرد آزمایشگاه در مواجه با هسته های درسی تک منظوره و چند منظوره در مهندسی عمران و مهندسی نقشه برداری کاملا منعطف عمل می­کند.

sgel4

آینده

استفاده از این قابلیتها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند دوره های کارشناسی ارشد و دکتری سیستم اطلاعات مکانی، سنجش از دور، کشاورزی، اکولوژی، راه و ترابری و ... نیز پیشنهاد شده است. با این وجود، لازم است که لیست تجهیزات موجود با ابزارهای مدرنتر برای آموزش کارآمدتر جایگزین گردند.

sgel7

تجهیزها

 آزمایشگاه SGEL شامل مجموعه کاملی از تجهیزات مورد نیاز برای اندازه­گیری و مشاهده شامل توتال استیشن، ترازیاب، سه پایه، متر لیزری، جی پی اس، قطب نما، میر و ... میباشد. لازم به ذکر است که مراقبت و محافظت از دستگاهها قبل، در حین و  بعد از انجام پروژه مورد تاکید میباشد. لذا دانشجویان قادرند پروژه های تحقیقاتی مختلفی را به کمک امکانات مستقر در آزمایشگاه انجام دهند. معمولا 5 گروه کاری قادرند که به طور همزمان عملیات برداشت اطلاعات را انجام دهند.

sgel8

موقعیت

اتاق C118، راهرو C1، طبقه همکف، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

تلفن: 0985138805112

ایمیل:

اعضای آکادمیک آزمایشگاه

دکتر ماشالله سعیدیان

دکتر روزبه شاد (مدیر و سرپرست آزمایشگاه)

دکتر حسین اعتمادفرد

اعضای غیر آکادمیک آزمایشگاه

محمد فنودی (سرپرست کارگاه)

عماد سروری (کارشناس)

سعید کریم (کارشناس)

سمیه محمدی (منشی)

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی