معرفی

. آموزش تخصصی درس کارگاه ماشین ابزار به دانشجویان کارشناسی مهندسی مکانیک

. آموزش عمومی درس کارگاه ماشین ابزار به دانشجویان کارشناسی مهندسی متالوژی ، شیمی ، صنایع ، برق ، هوا و فضا و.....

. آماده سازی و ساخت نمونه ( قطعات) تست آزمایشگاه های گروه مکانیک و دیگر گروه ها جهت برگزاری کلاس

. مشاوره  ، ساخت و رفع مشکل برخی قطعات و دستگاهها

. مشاوره در طراحی و ساخت پروژه های دانشجویان کارشناسی ، ارشد و دکترا

دستگاه ها و تجهیزات شاخص آزمایشگاه/ کارگاه

  • دستگاه تراش :

7.jpg

دستگاه تراش ماشین ابزاری است، که برای تراشیدن و شکل‌دهی به قطعات چوبی و فلزی معمولاً دوار به کار می‌رود. به دلیل تولید اقتصادی با دقت بالا و کیفیت دستگاه تراش را در فرم‌ها و شکل‌های مختلفی می‌سازند اکثر قطعات ماشین آلات دارای مقاطع دایره‌ای بوده و قابل تولید با ماشین تراش می‌باشند و از طرفی به منظور ارزان بودن و سرعت بالای تراشکاری نسبت به سایر روش‌ها استفاده از ماشین تراش یک روش معمول و پر استفاده در صنعت می‌باشد.

  • دستگاه فرز :

8.jpg

 

فرزکاری )به آلمانی:( Fräsmaschine به فرایند ماشین‌کاری توسط ابزارهای دوار برای براده برداری گفته می‌شود.این کار ممکن است در محورهای مختلف، با تغییر جهت، و همراه با، یا بدون اعمال فشار انجام شود. فرزکاری گستره زیادی از فرایندها و ماشین‌ها را پوشش می‌دهد. فرزکاری می‌تواند توسط گستره زیادی از ماشین ابزارها انجام شود. پس از ابداع کنترل عددی رایانه ای (CNC) در دهه ۱۹۶۰، دستگاه‌های فرزکاری تبدیل به ایستگاه‌های فرزکاری شدند؛ امکاناتی از قبیل تعویض ابزار خودکار، مخزن ابزار یا کاروسل (carousel)، قابلیت کنترل اتوماتیک توسط رایانه (CNC)، سیستم‌های خنک کاری، و اتاقک‌های بسته به آنها افزوده شدند. معمولاً ایستگاه‌های فرزکاری را به ایستگاه ماشین‌کاری عمودی (vertical machining center) و ایستگاه‌های ماشین‌کاری افقی (horizontal machining center) تقسیم‌بندی می‌کنند.

  • دستگاه دریل رادیال :

 

9.jpg

ماشین های دریل رادیال ماشین هایی از نوع دریل میباشند که کالسکه ( گیربکس ) به منظور حرکت شعاعی بر روی بازویی که حول ستون خود میچرخد ، حرکت میکند . این نوع مکانیزم حرکتی ، به منظور سوراخکاری نقطه به نقطه بر روی قطعات بزرگی که امکان سوراخکاری با دریل ستونی و یا دریل های مگنت پرتابل نیست ، بکار میرود.

  • دستگاه صفحه تراش :

10.jpg

ماشین صفحه تراش (به انگلیسی: ( Shaper  یکی از ماشین‌های ابزار است. این نوع ماشین بر خلاف ماشین تراش دارای حرکت اصلی رفت و برگشت خطی است. با حرکت رفت و برگشت متوالی که رنده را حمل می‌کند قطعه کار تراشیده می‌شود. امروزه با به روی کار آمدن ماشین‌های کنترل عددی کاربرد این ماشین آلات بسیار محدود شده‌است.

  • دستگاه اره لنگ :

11.jpg

اره لنگ دستگاهی برای سهولت برش انواع لوله و میلگرد ها فلزی میباشد .

  • دستگاه دریل ستونی :

12.jpg

دریل ستونی از دریل های پرکاربرد و قدرتمند در زمینه سوراخکاری بوده که با عنوان دریل ایستاده نیز شناخته می شود. در طراحی این دستگاه ها از یک میز کاری استفاده شده است که قطعه کار جهت سوراخکاری بر روی آن قرار می گیرد. نحوه کار این دریل ها بدین صورت بوده که پس از ثابت نگهداشتن قطعه، عملیات مته کاری از بالا بر روی آن اعمال می شود

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی