آزمایشگاه عملیات واحد، عرصه عينيت بخشیدن به مباحث تئوری مهندسي شیمی مي باشد. پدیده های انتقال جرم که‌ در درس هایی مانند مکانیک سیالات، انتقال حرارت و انتقال جرم ارائه شده اند بصورت عملی و آزمایشگاهی در این آزمایشگاه، آموزش داده می شود.

20.jpg

  • دستگاه برج تقطیر ناپیوسته :

جهت جداسازی اجزاي یک محلول (آب و الکل) بر اساس نقطه جوش مواد تشکيل دهنده از این دستگاه استفاده می شود و خوراک دستگاه بطور ناپیوسته تزریق می شود.

21.jpg

دستگاه برج تقطیر پیوسته: جهت جداسازی اجزاي یک محلول بر اساس نقطه جوش مواد تشکيل دهنده از این دستگاه استفاده می شود و خوراک از یک منبع ذخیره بصورت پیوسته تزریق می شود.

22.jpg

دوش آزمایشگاهی و چشم شویه جهت شستشوی بدن و چشم ها در مواقع حادثه

23.jpg

دستگاه تصفیه آب جهت تأمین آب مصرفی دستگاه ها

24.jpg

آون آزمایشگاهی جهت قرار دادن مواد و محلولها جهت حرارت تا ۱۰۰ درجه

25.jpg

توليد کننده هوای فشرده(کمپرسور) جهت‌ مصرف دستگاه ها

26.jpg

هود آزمایشگاهی

27.jpg

دستگاه خشک کن دوار : جهت گرفتن رطوبت از جسم جامد به وسیله سيال داغ (هوا) . آخرین بخش خط تولید بسياري از صنایع بوسیله این فرآیند انجام می شود.

28.jpg

دستگاه برج جداره مرطوب: عبور جریان گاز از داخل یک مایع جاذب در جهت ناهمسو و انجام شدن انتقال جرم و محاسبه ضريب انتقال جرم . که این فرآیند جذب‌ يا دفع در درون برج انجام می پذیرد.

29.jpg

دستگاه استخراج مایع از مایع: هدف جداسازی دو مایع در هم حل شده به وسيله تماس‌ با یک مایع نامحلول دیگر است.( جداسازی اتانول مخلوط با هپتان توسط حلال آب)

30.jpg

دستگاه جذب گاز و آنالیز ميزان گاز اکسیژن یا دی اکسید کربن در مسیر ستون پرشده ( آکنده ): هدف آشنایی با کارایی برج های جذب و تاثیر آکنده ها در افزایش انتقال جرم می باشد. و در این دستگاه همچنین ميزان ميزان جذب گاز دی اکسید کربن توسط آب مورد بررسي قرار می گیرد.

31.jpg

دستگاه برج خنک کننده(هوا - آب ) : هدف بررسی اثر فشار های مختلف آب و هوا بر روی عملکرد برج هاي خنک کننده می باشد از برج های خنک کننده به طور گسترده در نیروگاه‌های حرارتی، پالایشگاه ها و نیروگاه‌های اتمی جهت خنک کردن مقادیر زیادی آب استفاده می شود.

32.jpg

دستگاه تبخیر کننده دومرحله ای: ‌گرم کردن و به جوش آوردن و تولید بخار از مایعات توسط جریانی از بخار . در صنایع بزرگ مثل پالایشگاه های نفت و گاز برای بازیافت آب های نامرغوب و تولید آب مقطر و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و همچنین غلیظ کردن مایعات از اینگونه دستگاه ها استفاده می شود.

33.jpg

دستگاه استخراج مایع از جامد ( دستگاه روغن کشی): با استفاده از یک حلال شيميايي مثل هگزان و عبور از داخل یک ماده روغنی مثل کنجد و ... می توان روغن استخراج کرد

34.jpg

دستگاه خشک کن پاششی: روشی براي توليد پودر خشک از مایعات يا دوغاب با خشک شدن سریع با گاز داغ است. به وسیله این دستگاه ميتوان بسیاری از مواد حساس به رطوبت مانند مواد غذايي و دارویی را خشک کرد. توزيع یکنواخت اندازه ذرات دلیل بر خشک شدن پاششی برخي محصولات صنعتی مانند کاتالیزور هاست.

35.jpg

دستگاه برج جذب‌ گاز : هدف جداسازی جزئ نامطلوب از گاز بوسیله جاذب های تعبیه شده در ستون‌ برج می باشد. گاز حامل ناخالصی از پایین برج وارد و در طول برج توسط جاذب ها ، ناخالصی جذب‌ می شود.

36.jpg

دستگاه فیلتر پرس : این دستگاه جهت جداسازی اجزاي جامد از یک دوغاب و تبدیل آن بصورت بلوکه های پرس شده قابل استفاده مي باشد.

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی