gholami

عنوان: بهينه سازي جذب و يا عايق بندي صدا در فوم هاي پلي اورتان

سخنران: آقاي دكتر محمد صادق غلامي، از دانشگاه كبك كانادا

زمان برگزاري: 4 ديماه

چكيده: بهينه سازي جذب و يا عايق بندي صدا در فوم هاي پلي اورتان بازار رقابتي و نگراني هاي زيست محيطي تقاضاي شديد بر دوش توليد كنند گان خودرو و هواپيما براي طراحي وسايل نقليه با هزينه اي كمتر و سازگار با محيط زيست قرار داده است. كاهش وزن سازه همواره بعنوان راه حل موثر در كاهش هزينه و سوخت مطرح بوده است كه خود باعث از بين رفتن كيفيت صدا در داخل وسيله نقليه، كاهش آسايش سرنشينان، خستگي راننده و در نهايت افزايش ريسك تصادفات ميشود. بنابراين طي سال هاي اخير، كاهش فشار صدا در داخل وسيله نقليه به يكي از اهداف اصلي در صنايع خودرو سازي و هواپيما سازي بدل شده است. اين هدف با استفاده از روش هاي زير دنبال ميشود: ۱ – افزايش شناخت نسبت به منابع توليد صدا ( شامل سطح جاده، جريان هوا در اطراف خودرو و غيره)، ۲- شناسايي راههاي انتقال صدا، ۳- افزايش عمل كرد جاذب هاي صدا در داخل خودرو. در اين بحث، به نحوه بهينه سازي جاذب هاي صدا با تمركز بر فوم هاي پلي اورتان خواهيم پرداخت. امروزه، بمنظور جذب و يا عايق بندي صدا و ارتعاشات، فوم هاي پلي اورتان با چگالي نصبي بسيار پايين بطور گسترده اي در صنايع خودرو سازي، هواپيما سازي و ساختمان استفاده مي شوند. انتشار امواج آكوستيك در چنين مواد ويسكو الاستيك و متخلخل توسط مدل بايوت (Biot’s model) بيان مي گردد. اين مدل براي محيط هاي همگن از ۹ پارامتر تشكيل شده است. اين پارامترها كه بيانگر مشخصات ماده مي باشند بصورت ذاتي به اجزا تشكيل دهنده جاذب صدا وابسته هستند. بنابراين، داشتن شناخت كافي نصبت به رابطه بين ساختار دروني اين مواد و ۹ پارامتر ياد شده اولين قدم در راه بهينه سازي جاذب هاي صدا و ارتعاش مي باشد. لذا ابتدا رابطه بين اجزاء دروني اين مواد (در مقياس ميكروسكوپي) و پارامترهاي معرف ماده با استفاده از روش هاي عددي و تجربي توضيح داده خواهد شد. همچنين ميزان تاثير گذاري اجزا دروني بر رفتار ماكروسكوپيك ماده در فركانس مورد نظر، كه از عوامل تعيين كننده در فرايند بهينه سازي مي باشد، با استفاده از روش آناليز حساسيت مشخص خواهد شد. در پايان، بهينه سازي فوم هاي بكار رفته در يك مثال خودرو به دو صورت همگن و نا همگن انجام خواهد گرفت. نتايج نشان ميدهد استفاده از جاذب هاي بهسازي شده در خودرو باعث كاهش ۱۰dB فشار آكوستيك داخل خودرو خواهد شد.

فایل صوتی سخنرانی: icon-9

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی